REISAFFICHE

Home Reizen Contact Site Map Zoeken

Inhoudsopgave
Inleiding
Dag 1
Dag 2
Dag 3
Dag 4
Evaluatie en tips Foto's

Ardennen 2006

Kerk en kermis in Hotton

Zondag 6 augustus 2006

Nostalgie in Sy

Iets of iemand heeft de kaas opgegeten, constateer ik 's morgens.

Vandaag gaan we écht naar Sy. We hebben goede herinneringen aan het plaatsje, want we zijn er ooit geweest op onze eerste gezamenlijke vakantie. We waren destijds met de motor en logeerden in hotel De la Gare.

Sy ligt niet ver bij Ozo vandaan, toch kunnen we het niet meteen vinden, vanwege onduidelijke bebording. We komen door Verlaine, waar een dorpsfeest wordt gehouden, en stranden bij een viaduct over de Ourthe. Daar keren we en rijden terug tot de kruising vóór Verlaine. Daar kiezen we richting Hamoir.

Over een polderweg die ons bekend voorkomt, rijden we tenslotte Sy binnen. We parkeren aan de Ourthe. Een leuke hond is in het water aan het spelen. Verderop zien we in een tuin een tamme eend en een poes gebroederlijk naast elkaar zitten. Er is nog niet veel veranderd: Sy is nog steeds een toeristisch plaatsje waar, aan de kentekenplaten te zien, veel Nederlanders komen.

We wandelen naar het andere eind van het dorp en komen langs fraaie bungalows, die bijna allemaal door Nederlanders bewoond zijn. Over een smal bospaadje langs de rivier lopen we richting klimrotsen. Er is niemand aan het klimmen. Vroeger hingen de rotsen vol, maar daar heeft de Belgische klimorganisatie een stokje voor gestoken. Nu mag je alleen naar boven als je lid van een vereniging bent. Dat is beter, want het liep de spuigaten uit.

We keren om en lopen via hetzelfde pad terug. Onderweg komen we langs een grote struik wilde orchideeën.

Bij het spoorviaduct steken we de Ourthe over. We komen tot de ontdekking dat dit hetzelfde viaduct is waar we daarnet met de auto onderdoor reden! We waren dus al in Sy, alleen aan de andere kant van de rivier.

Over een pad bestaand uit betonnen platen (niet zo fraai, wél praktisch) lopen we wederom een stuk langs de Ourthe. Ook hier staan weer prachtige bungalows, daarachter begint een dennenbos. Op de rivier wordt druk gekanood door (hoe kan het ook anders!) Nederlanders.

Terug in het dorp gaan we op zoek naar een eenvoudig eettentje. Dat blijkt niet gemakkelijk te zijn, want alle restaurants die we zien, zijn van Michelin ster niveau! Bij Hotel De la Gare staan zelfs kikkerbillen op het menu.

Tenslotte vinden we een aardig tentje waar ze "gewoon" moules frites serveren. We gaan binnen zitten, want er komen dreigende wolken aandrijven. Niettemin blijft het droog en het wordt steeds warmer.

Het eten is heerlijk en we vermaken ons met een grijze papegaai die vlakbij onze tafel in een kooi zit. Hij probeert met zijn snavel een amandel te kraken. Wanneer dat niet lukt begint hij te babbelen en te fluiten.

Nadat we gegeten hebben, zeggen we Sy vaarwel en rijden naar Rochefort. Door de uitgebreide lunch zijn we een beetje duf geworden. Het eerste wat we doen, is een park zoeken, zodat we daar lekker in het gras kunnen liggen. Wanneer we een beetje uitgerust zijn, trekken we het centrum in. We hebben een missie: voedsel kopen. Niet alleen voor onszelf, maar ook voor de campingkatten! Omdat het zondag is, is slechts een handvol winkels open. Bij een bakker koop ik twee éclairs. Mooi, het toetje hebben we alvast!

We lopen nog een stuk, tot aan de voet van een heuvel waar een kasteel op staat. Daarna keren we terug naar de auto. We beproeven ons geluk bij een Spar supermarkt, maar die is gesloten.

Op de terugweg naar de camping, stoppen we bij een tankstation met minimarket, maar ook die is dicht. Het is inmiddels half zes, dus we geven de moed al op om een winkel te vinden die open is. Doch de plaatselijke Spar in Hotton blijkt open te zijn! Snel parkeren we de auto en racen langs de schappen. Oké, ze hebben kattenvoedsel, maar voor mensen is er weinig bijzonders. Bovendien staat de winkel op het punt dicht te gaan. Ik reken het blik kattenbrokjes af en we vertrekken.

We blijken nieuwe buren te hebben op de camping: een Nederlands stel met een vouwwagen en een grote herdershond. We gaan lekker in het avondzonnetje zitten en genieten van het uitzicht. De geiten krijgen een baal hooi en beginnen weer volop te proesten. We blijven voorlopig bij hen uit de buurt, gezien de ervaring van gisteravond!

Tegen zevenen gaan we snacks halen in Bomal, twee dorpjes verderop. De meneer van de snackbar is bijzonder vriendelijk. Hij praat heel duidelijk en langzaam wanneer hij merkt dat ik Nederlands ben. Op de camping eten we onze patat, loempia en frikadel met sauce Andalouse.

Voordat we in de tent gaan liggen, zet ik een bord met kattenvoedsel voor het "wildluik" (= laaggelegen raampje in de tent). En ja hoor, even later hoor ik fanatiek gesmak. Een wit/zwart katje zit heerlijk te schranzen. Zijn zwart/witte makker komt er ook bij. Af en toe schrikken ze van een geluid of een beweging. Dan stuiven ze het weiland in. Maar ze komen telkens terug, totdat het hele bord leeg is.

Middenin de nacht schrik ik wakker van een hels kabaal. In het dorp verderop wordt een housefeest gehouden met knalharde muziek. Bovendien scheert er een F-16 over en cirkelen er helikopters rond. Het is een rumoerige nacht.