REISAFFICHE

Home Reizen Contact Site Map Zoeken

Inhoudsopgave
Inleiding
Dag 1
Dag 2
Dag 3
Dag 4
Dag 5
Dag 6
Dag 7
Dag 8
Dag 9
Dag 10
Dag 11
Dag 12
Dag 13
Dag 14
Dag 15
Dag 16
Dag 17
Dag 18
Dag 19
Dag 20
Dag 21
Dag 22
Evaluatie en tips Foto's



Madagaskar en Mauritius 2006

Schiphol

Dag 1: woensdag 11 oktober 2006

Amsterdam-Parijs, Parijs-Port St. Louis

De eerste etappe



Om zeven uur staan we op, pakken de laatste spullen in, leggen instructies neer voor de oppasmoeders en nemen de eerste malariatablet in. Daarna lopen we met de rugzakken om naar de tramhalte.

Om half negen zijn we op het station. Het valt gelukkig mee met de drukte. In Leiden centraal stappen we over op de trein naar Schiphol. Tja, wat stond er ook alweer in de papieren? Er zou iemand van Djoser klaar staan met de tickets, maar wáár? Het komt me vaag bekend voor dat ik iets over de KLM-balie heb gelezen. Daar lopen we op goed geluk naartoe.

Inderdaad, er staan een mevrouw van Djoser en ook al wat medereisgenoten. Ik probeer de namen die genoemd worden te onthouden.

Bij de incheckbalie treffen we een bijzonder aardige grondstewardess die goede plaatsen voor ons regelt, omdat we zo'n eind moeten reizen. We kunnen telkens naast elkaar zitten en op de lange vlucht van Parijs naar Port St. Louis (op Mauritius) hebben we extra beenruimte. De grondstewardess en haar collega's oefenen ondertussen op het uitspreken van "Antananarivo", want ze voelen al aan dat wij niet de enige in de rij zijn die daar naartoe reizen.

De controle bij de detectiepoortjes is streng: jassen moeten uit en riemen en horloges af. We worden niet gefouilleerd. Ook Suus, de fameuze reisbeer, niet.

We brengen tijd door met shoppen en ontbijten. Om half twaalf begeven we ons naar de uitgang. Het eerste gedeelte van de reis vliegen we met een Airbus A320 van Air France. Wanneer we in het toestel zitten, horen we een rasperig geluid. Het verbaast ons niet wanneer de gezagvoerder even later meldt dat er "technische problemen" zijn.

Om één uur gaan we de lucht in. De problemen zijn opgelost is er gezegd, al blijven we een ernstig gezaag en gerasp horen. We vliegen niet hoog. Ik kan het Rotterdamse havengebied en de Zeeuwse eilanden goed zien.

Binnen een mum van tijd staan we op het meest deprimerende vliegveld dat ik ken: Charles de Gaulle in Parijs. Met zes mensen van ons reisgezelschap gaan we iets drinken. Omdat het vliegtuig in Amsterdam vertraging had, hoeven we minder lang te wachten. Onze volgende vlucht gaat naar Mauritius. Het is 9.454 kilometer vliegen.

Om ongeveer kwart over vijf stijgen we op. Op het beeldschermpje in de stoel vóór me kan ik de route volgen. We vliegen via Fontainebleau, Mâcon, La Condamine, Savone, over de Ligurgische Zee (de zeestraat tussen Italië en Corsica). We steken de Ionische Zee over. Dan over een stukje Middellandse Zee richting Afrika. Met nog acht uur te gaan, passeren we Benghazi. We komen over de Libische woestijn, over Um Dourman, Kartoum, Adis Abeba en een stuk Indische Oceaan. We vliegen Madagaskar voorbij en koersen recht op Mauritius af, waar we om zes uur 's morgens landen.


<-Vorig hoofdstuk: inleiding Volgend hoofdstuk: dag 2->
Home Reizen Contact Site Map Zoeken

Valid HTML 4.01 Transitional